Taalmaatje

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dit zijn zowel mensen met Nederlands als moedertaal als mensen die het Nederlands als tweede taal hebben. Wanneer je de taal niet voldoende beheerst, kan het lastig zijn om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Taalmaatje

Als taalmaatje kun jij het verschil maken in iemands leven. Door jouw inzet geef je iemand de kans om zijn of haar Nederlandse taal te verbeteren in de praktijk. Als taalmaatje oefen je 1-op-1 met een taalvrager de Nederlandse taal in de praktijk. Je hebt persoonlijk contact met de deelnemer en begeleidt hem of haar bij het leren van de Nederlandse taal. Dit kan spreken, lezen of schrijven zijn. Je maakt een wekelijkse afspraak, bij de deelnemer thuis, bij jou of op een openbare plek zoals de Bibliotheek, een park of de markt.

Wat ga je doen?

• Je helpt de deelnemer bij het vergroten van taalvaardigheid in brede zin.
  • Je ondersteunt de deelnemer met opdrachten die zoveel mogelijk aansluiten bij zijn of haar leerdoel.
  • Je stimuleert en motiveert de deelnemer.

Wat mag je van ons verwachten?

Vrijwilligers ontvangen een training, goede begeleiding en een gratis lidmaatschap van de Bibliotheek.

Interesse?

Waar wacht je nog op? Bel, app of mail vandaag nog. Jouw hulp is waardevol en nodig.

Mateusz Domagalski, taalconsulent Peel en Maas
telefoon: 06-34457952