Voorleesvrijwilliger

We zijn op zoek naar voorleesvrijwilligers voor onze Bibliotheken in Panningen, Meijel en Reuver. Vind je het leuk om voor te lezen aan kinderen of aan ouderen in jouw gemeente? Kun jij anderen enthousiast maken over lezen en voorlezen? Lees dan snel verder!

Voorlezen is leuk én belangrijk

Voorlezen is leuk, voorlezen is belangrijk en voorlezen draagt bij aan de taalontwikkeling. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen later zoveel beter zijn in taal en taalbegrip wanneer ze al van jongs af aan worden voorgelezen. Ook nieuwkomers in Nederland of ouderen hebben baat bij regelmatig voorlezen. Als Bibliotheek willen wij het lezen en voorlezen stimuleren in onze gemeenschap!

Voorlezen kan op veel verschillende plekken: op school, op de kinderopvang, in het verzorgingstehuis, in de Bibliotheek of in het gemeenschapshuis. Daar lees je voor aan kinderen, ouderen, de nieuwe buren uit dat verre land, aan jong en oud van 0 tot 99 jaar.

Voorlezen krijgt het hele jaar door extra aandacht in ons werkgebied: Gemeente Beesel en Gemeente Peel en Maas. Wij zijn zelfs uitgeroepen tot 'Voorleesgemeenten van het jaar’! In de Bibliotheek, op scholen en kinderdagverblijven én met onze speciale BieBie-Bakfiets en BieBieBus, brengen we het voorlezen naar de wijken en dorpen.

Wat ga je doen als voorleesvrijwilliger?

• Je laat zien en horen hoe leuk spelen met taal is.
  • Je maakt kinderen, ouders en grootouders enthousiast om voor te lezen.
  • Je bent minimaal 1x per maand beschikbaar voor een voorleesuurtje in de Bibliotheek of op oproepbasis om voor te lezen bij voorleesactiviteiten in het dorp/de wijk.
  • Je fietst met de BieBie-bakfiets of rijdt de BieBiebus.
  • Als vrijwilliger ben je het gezicht van de Bibliotheek en ontmoet je veel verschillende mensen.
  • De hoeveelheid uren die je wilt werken bepaal je zelf en dat kan variëren van een paar uurtjes per maand tot meerdere keren per week.

Heb je interesse?

Stuur dan een e-mail naar secretariaat@debibliotheekmaasenpeel.nl met je contactgegevens en een korte omschrijving over jezelf. Je krijgt dan van ons op korte termijn een reactie. Heb je nog  een vraag naar aanleiding van deze omschrijving? Mail dan naar bovenstaand emailadres of bel naar 077 307 2382.